Treceți la conținutul principal

O modalitate de salvare a unor documente de arhivă

Articolele reproduse pe acest blog, extrase din presa actuală, din situl Uniunii Scritorilor sau din alte surse publice, în legătură cu alegerile iminente pentru preșidenția Uniunii scriitorilor, fac parte dintr-o culegere de documente pentru istoria acestei instituții și prezența lor în paginile revistei OBIECTIV nu înseamnă  altceva decât o modalitate de salvare a unor documente de arhivă. Nu dorim să facem propagandă pentru unul sau alul dintre candidați. 
Amintesc acelor colegi din conducerea Uniunii, cărora le-am cerut, în ultimul deceniu de mai multe ori, să-mi acorde accesul la arhiva Uniunii Scriitorilor, în calitate de cercetător, doctorand la Universitatea Petru Maior din Tg. Mureș, că păstrarea unei arhive face parte din obligațiile oricărei instituții, mai ales a uneia care se declară și este, cred, de interes public. 
Iar distrugerea arhivelor Uniunii Scriitorilor, care este deci o «persoană juridică de utilitate publică», așa cum reise din Comunicatul Casei de Avocatură „Corina Popescu Law Office”, sau tratarea lor neglijență, este pedepsită de Legea Arhivelor.
Cu toate acestea, mi s-a refuzat răspunsul oficial, mi s-au comunicat zvonuri despre distrugerea arhivei, făcându-se aluzii că ar fi fost opera unui coleg bețiv, însărcinat tocami cu păstrarea ei, sau prin neglijența directă a conducerilro succesive din 1989 încoace, fără excepție. Acest zvon, niciodată probat prin documente emise de Uniune, este probabil o legendă prin care se blochează accesul la documente sensibile, eventual amenințătoare prin conținutul lor, pentru diferitele conduceri ale Uniunii, pentru unii dintre membrii privilegiați (chiar dacă decedați), pentru funcționarii ei care au avut relații prea strânse cu Securitatea, de pildă, unii fiind poate chiar ofițeri acoperiți, de pildă Traian Iancu, directorul Fondului Literar, sau cei care lucrau la sectorul de relații externe și de care depinde tratarea unor cereri de pașaport, trimiterea unor scriitori în diferite delegații în străinătatea vestică sau chiar estică.
Un caz special, a cărui lămurire este imperios necesară, se referă la situația financiară a Fondului literar la 30 decembrie 1989, la o decizie luată, după câte sunt informat, cu ocazia primului Consiliu de după căderea lui Ceaușescu, prin care se ștergeau integral datoriile scriitorilor (act ilegal, implicând un tratament privilegiat al celor care aveau datorii mari) într-o instituție care era de fapt o cooperativă de credit, de administrare a drepturilor de autor, proprietate colectivă a tuturor scriitorilor, membri și nemembri ai Uniunii, fiindcă o cotizație la Fond se culegea automat, de la prima colaborare a cuiva la presa literară. În cazul meu, de pildă, începând cu debutul în revista Luceafărul din 1961.
Nu știu dacă această informație despre decizia ilegală de ștergere, anulare globală și integrală a datoriilor noastre de la Fond este exactă. Când am părăsit România în 1987 eu a trebuit să-mi achit toate datoriile, care spre norocul meu, nu erau prea mari. 

Am cerut oficial, prin mail, procesul verbal al ședinței respective de Consiliu. Mi s-a spus, de către Eugen Uricaru, ca și de alții, că așa ceva nu există. Dar dispariția unor sume de importanța celor existente ca debite în decembrie 1989 nu poate fi trecută cu vederea și nu voi accepta niciodată ideea că astfel de fapte penale ar fi prescrise. Măcar moral cineva trebuie să răspundă pentru devalizarea scriitorimii române (și maghiare, germane, sârbe, căci membrii Uniunii nu erau doar români).

În caz că autorii sau administratorii siturilor de unde am colecționat și salvgardat texte o vor solicita, vom bloca accesul public la aceste documente, care vor fi desigur accesibile în sursele primare. La finele acestei săptămâni, adică începând cu 9 aprilie 2018, oricum, accesul public va fi blocat de mine.
Dan Culcer
5 aprilie 2018

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Liviu Vălenaș. Peștera Gruietului

Peștera Gruietului Liviu Valenaș 1 1 Speleological Club „Z“, Wanderer Str. 27, D-90431 Nürnberg, Germany e-mail: liviu.valenas@gmail com Anexă la articol Rezumat Pestera Gruietului din Muntii Padurea Craiului, cu o lungime totala de 620 m, este resurgenta marii pesteri Hartopul Bonchii (dezvoltare: 6,668 m). Pestera Gruietului este axata pe un rau subteran lung de 225.6 m, deasupra caruia, in sectorul final, se dezvolta un etaj superior ascendent. Pestera contine si cele mai variate concretiuni, fiind din acest punct de vedere una din cele mai frumoase din Muntii Padurea Craiului. Introducere Pestera Gruietului este situata in versantul stang al Văii Stezelor, la o inaltime relativa de 30 m. Paraul care iese din pestera formeaza mai multe mici cascade pe depuneri de travertin, inainte de a se varsa in Valea Stezelor. Istoricul explorarilor In etajul superior a fost identificata de autor in anul 2019 o semnatura din anul 1936!

Magda Ursache. Politică și politică

Magda Ursache. Politică și politică „Religia iartă sau mai iartă. Politica niciodată.” Constantin Țoiu, Căderea în lume Am primit de la regretatul Aurel Sasu carte grea la propriu și la figurat : Politică și Cultură , Antologie de Aurel Sasu, Liliana Burlacu și Doru George Burlacu, editată de Asociația culturală Eikon & Editura Școala Ardeleană, Cluj-Napoca, 2016.Trudă, presupunând documentare îndelungată, ireproșabilă. Acum, când ne „distanțăm” de istorie, dar și de istorie literară, teme ca Arta și politica , Cultura și politica , Literatura și politica , Intelectualii și politica sunt de învățătură. Mereu politică și politică ! „E-n toate”, cum spunea maestrul în eschive George Lesnea că era Partidul Comunist. Și era. Titlul prefeței, Politica de persoane , este o sintagmă dintr-un articol al lui I.G.Duca, din „Viața literară”, 1906. Duca a fost asasinat de legionari pe peronul gării din Sinaia, în 1933 ; a

Dan Cristian Ionescu. Și totuși, de ce atîta ură din partea lui Alexandru Florian față de legionari (de fapt, față de români)?

 Și totuși, de ce atîta ură din partea lui Alexandru Florian față de legionari (de fapt, față de români)? Sursa https://ziarulnatiunea.ro/2022/07/06/si-totusi-de-ce-atita-ura-din-partea-lui-alexandru-florian-fata-de-legionari-de-fapt-fata-de-romani/ Data: 6 iulie 2022 Dan Cristian Ionescu În vara anului 2003 am purtat o lungă discuție cu un prieten evreu, unul dintre cei mai buni prieteni ai mei pînă în anul 1985, cînd a plecat din țară. Dacă aș fi știut ce rol va avea acea discuție în viața mea, mi-aș fi notat în agendă data exactă. Urmare acestei discuții, am pus din nou mîna pe Biblia abandonată în copilărie și s-au produs două consecințe (despre care am mai scris). Prima a fost aceea că citind Vechiul Testament, m-am îngrozit. Plin de crime și nelegiuiri săvîrșite de conducătorii evrei. Mi-am format o părere și, în modesta bisericuță a modestei mănăstirii Surpatele, L-am întrebat pe Dumnezeu dacă greșesc sau nu. Și Dumnezeu mi-a răspuns că nu. După care, într-un foar