Treceți la conținutul principal

Liviu Vălenaș. Misterul vechilor statui din peșterile din Laos

Într-o seară din aprilie 2004 țăranul Boun Nong din satul Ban Na Khang Xang (provincia Khammouane) a plecat la vânătoarea de lilieci. În Laos liliecii sunt considerați, din păcate, o delicatesă culinară. Atenția lui Boun Nong a fost atrasă de o mică intrare suspendată într-o faleză la 15 m înălțime, un posibil loc unde s-ar fi adăpostit mult doritii lilieci. Cu ajutorul unor liane Boun Nong a reușit riscantă ascensiune a peretelui vertical. După mică intrare a urmat o sala mai mare, însă în loc de lilieci, perfect aliniate în gururi erau 229 de statui ale lui Budha, înalte de până la 1,5 m, majoritatea din bronz, dar și 15 din aur masiv! A fost cea mai importantă descoperire arheologică din ultimii 100 de ani din Laos. Peștera Tham Pha Fă a devenit aproape imediat o mare atracție turistică, dar și un loc permanent de pelerinaj pentru laotienii budhiști.


Misterul vechilor statui din peșterile din Laos

Într-o seară din aprilie 2004 țăranul Boun Nong din satul Ban Na Khang Xang (provincia Khammouane) a plecat la vânătoarea de lilieci. În Laos liliecii sunt considerați, din păcate, o delicatesă culinară. Atenția lui Boun Nong a fost atrasă de o mică intrare suspendată într-o faleză la 15 m înălțime, un posibil loc unde s-ar fi adăpostit mult doritii lilieci. Cu ajutorul unor liane Boun Nong a reușit riscantă ascensiune a peretelui vertical. După mică intrare a urmat o sala mai mare, însă în loc de lilieci, perfect aliniate în gururi erau 229 de statui ale lui Budha, înalte de până la 1,5 m, majoritatea din bronz, dar și 15 din aur masiv! A fost cea mai importantă descoperire arheologică din ultimii 100 de ani din Laos. Peștera Tham Pha Fă a devenit aproape imediat o mare atracție turistică, dar și un loc permanent de pelerinaj pentru laotienii budhiști.
Arheologii, dar și speologii, au ajuns rapid la o concluzie unanimă, din păcate falsă. Țînând cont de dificultatea extremă de a ajunge la această peștera, nu putea fi vorba decât de o acțiune de salvare, în ultimul moment, a prețioaselor statui, întreprinsă de călugări budiști în urmă cu câteva secole. Ascunse în peștera statuile ar fi fost ferite astfel de o invazie a unei armate străine.
Peste numai câțiva ani, la aproximativ 15 km în linie aeriană de Tham Pha Fă, într-o mică peștera tunel, Tham Pha Bang, ascunse într-o nișă suspendată la 4 m înălțime, au fost descoperite alte 90 vechi statui metalice ale lui Budha, așezate și ele într-o ordine perfectă. De dată această în niște tavi de bronz. Cine le-ar fi ascuns și în ce scop, mister.
În martie 2018, Mehdi Boukhal și Liviu Valenas, în cadrul expediției speologice internaționale, PHA SOUNG PROJECT 2018, au reluat explorarea peșterii Tham Pha Kouan Moo. Într-o nișă suspendată o altă descoperire aproape senzațională, 15 statui vechi ale lui Budha, 3 din piatră și restul din lemn aurit. Statuile, de dată această au fost de dimensiuni mici, 8-35 cm înălțime. Și Tham Pha Kouan Moo este o peștera suspendată, la 20 m înălțime, în abruptul sudic al muntelui Pha Soung, în același areal cu peșterile amintite înainte.
Cu această descoperire teza că toate aceste statui au fost depuse în peșteri într-o acțiune de salvare, din cauza unei invazii iminente, a trebuit abandonată. Nimic nu o probează. Acceptând pentru toate aceste statui o vârstă de 450-500 de ani, în secolul XVI Laosul a avut parte de o mare prosperitate și liniște, sub domnia regilor Photisarath (1520-1548) și mai ales sub domnia fiului lui, legendarul rege Setthatirath (1548-1571). Setthatirath a purtat mai multe războaie, în special contra armatelor birmane și contra celor cambodgiene. Însă toate bătăliile au avut loc în partea nordic-centrală a Thailandei de astăzi și în sudul Laosului, în apropierea actualei frontiere cu Cambodgea. Provincia centrală Khammouane nu a fost teatru de război și nu se atestă nicio invazie în sec. XVI pe teritoriul ei. Nicio cronică budistă nu pomenește de așa ceva.
Din aceste motive considerăm complet falsă teza că statuile ar fi fost puse doar la adăpost în aceste peșteri. Nu există niciun document în acest sens. 













În perioada de mare înflorire a Laosului sub regele Setthatirath au fost ridicate nenumărate temple budiste și stupe, inclusiv în actuală provincie Khammouane. Peșterile au fost întotdeauna considerate de călugării budiști, dar și de populație, locuri sacre, creația lui Budha personal. De aceea, suntem ferm convinși că aceste trei peșteri, unde s-au găsit perfect conservate statuile lui Budha, nu au fost în realitate decât sanctuare budiste subterane. O dovedește perfectă alegere a locului și aliniamentul rafinat al statuilor. Dacă ar fi fost depuse într-o acțiune disperată de salvare, probabil s-ar fi găsit și alte bunuri de valoare, profane însă. Însă acestea lipsesc complet. Sigur, alegerea peșterilor nu a fost deloc întâmplătoare, s-au căutat cele cu acces dificil, pentru a fi ferite de eventuali hoți sau vandali. Fără îndoială că aceste temple subterane au fost și locuri de pelerinaj. Însă odată cu catastrofală înfrângere a armatelor laotiene contra Siamului, în anul 1828 la Udon Thani, a urmat o perioada de aproape 70 de ani de invazii și anarhie și aceste sanctuare subterane au fost complet uitate, fiind redescoperite abia peste aproape două sute de ani.
Toate statuile descoperite în cele trei peșteri denotă mari asemănări stilistice, cu certe influențe ale budismului vietnamez și cambodgian. Elegantă deplină a stilului trădează însă un mare artist. Probabil provin dintr-un atelier mai mare, în care anonimul artist își avea ucenicii lui. Diferențele mari de mărime și de material ale statuilor din cele trei peșteri credem că se datorează doar puterii financiare diferite a comunităților budiste locale, care au creat, administrat și ocrotit aceste temple subterane.
Mai rămâne în suspensie vârstă statuilor. Stilul în care au fost sculptate și mai ales turnate, ne duce invariabil la perioada regatului laotian sub regele Setthatirath (1548-1571). Cu nouă descoperire din Tham Pha Kouan Moo există acum însă o posibilitate relativ precisă de datare a statuilor, fiind vorba în majoritate de statuete și socluri din lemn. Noi invităm o echipa de arheologi să ni se alăture în viitoarele noastre expediții în Laos, pentru o cercetare mai aprofundată. Un lucru este sigur, țînând cont mai ales de ultima descoperire din Tham Pha Kouan Moo: noi și probabil mari descoperiri de vechi sanctuare budiste ascunse în peșterile din Laos sunt aproape o certitudine pe viitor.

Peștera Tham Pha Kouan Moo
Dac călugării budiști au cunoscut numai porțiunea de între, prima explorare speologică a peșterii avut loc în 2016, fiind întreprinsă de Liviu Valenas, Khamlex Khosaysana și Sonsay Xayavongsa. Cu o lungime totală de 1.040,5 m Tham Pha Kouan Moo este una din peșterile relativ mari din Laos. Rețeaua se dezvoltă în versantul sudic al muntelui Pha Soung, la numai 70 m lungime aeriană de marele sistem labirintic Pha Soung (21.012 m lungime totală în 2018). Până în prezent o joncțiune între cele două peșteri nu a putut fi realizată.
Tham Pha Kouan Moo are două sectoare distincte. Sectorul inferior, lung de 223.4 m, are 6 intrări, din care trei mari. Cuprinde un mic pârâu subteran și un lac amonte de sifon destul de profund. Printr-o diaclaza extrem de strâmta, înalta de 15 m, s-a putut face joncțiunea în 2016 cu peștera superioară, în care au fost descoperite în 2018 statuile lui Budha. Și peștera superioară are mai multe intrări, din care un portal mare. Exceptând un sector median labirintic, cavitatea este axată numai pe o galeria principala, foarte corodată, cu secțiuni în medie de 6/9 m. Tham Pha Kouan Moo se termină surprinzător: după o verticală de 5,5 m urmează un puț adânc de 20 m, care da acces la suprafață freatică. După P 20 o galerie suspendată nu a putut fi atinsă. Lipsa oricărui curent de aer, aspectul îmbătrânit al galeriei principale, nu susțîn însă o joncțiune posibilă cu Pha Soung System.

Multumiri:
Mehdi Boukhal, Georgeta Maria Vinay, Gheorghe Popescu, Mircea Vișan, Kamlex Khomsaysana, Sonsay Xayavongsa, Claude Mouret, Jean-Francois Vacquié, Charles Ghommidh, Dan Pitic.

Bibliografie

Düker, Jan, 2016, Laos, Ștefan Loose Verlag, Ostfildern.
Mouret, Claude, 2005, Main 2001 to early 2005 results on the karst of Khammouane, central Laos : long caves, sloping caves, hollow stalagmites and others. 14th Internat. Congr. Of Speleology, Athens, Kalamos, Proceedings, Vol. 2, Papier O143, pp 411-415.
Mouret, Claude, 2010, Un petit canyon au Laos, celui de la Houay Dan Pha. Speluncă Bull. n°117, p. 9.
Mouret, Claude, Ghommidh, Charles, 2004. Découverte d’une grotte exceptionnelle au Laos : Tham Pă Fă (Khammouane). Proceedings 14th Rencontre d’Octobre, Florac, Spéléo-club de Paris Publ., pp 58-62.
Mouret, Claude, Vacquié, Jean-François, 2011, Une remarquable grotte bouddhique redécouverte, Tham Pha Noi, karst du Khammouane, Laos. Proceedings 21rst Rencontre d’Octobre, Saint-Robert, Spéléo-Club de Paris Publ., pp137-142.
Mouret, Claude, Vacquié, Jean-François, 2012, La découverte des grottes du Khammouane, Laos (1991-2013). Proceedings 22nd Rencontre d’Octobre, La Caunette, Spéléo-Club de Paris Publ., pp 102-120.
Mouret, Claude, Vacquié, Jean-François, 2013. The discovery of caves în Khammouane, Laos (1991-2013). Proceedings 16th Intern. Congr. of Speleology, Vol. 1, pp 81-87.
Mouret, Claude, Vacquié, Jean-Félix, Vacquié, Jean-François. 2014. Découverte d’une nouvelle grotte à statuaire Bouddhique au Khammouane, Laos. Proc. 23rd Rencontre d’Octobre, 2013, Le Chatelard, Spéléo-Club de Paris Publ., pp 91-95.
Valenas, Liviu, 2017, 2017 Pha Soung Project, Laos, NSS News, no July 2018, p. 16-17, UȘA
Valenas; Liviu, 2018, Report on the Pha Soung Project, Laos, 2018, NSS News, p. 12-13, UȘA
Valenas, Liviu, 2018, L´expédition spéléologiques internaționale Pha Soung Project, Laos 2018, Speluncă Bull. n°151, p. 45-47.
- - -, 2016, Caietele Clubului de speologie "Z", Laos /Thailanda, serie nouă, nr. 1-2, 90 p., Nürnberg.
- - -, 2017, Caietele Clubului de speologie "Z", Laos /Thailanda, serie nouă, nr. 10-11, 112 p., Nürnberg
- - - , 2018, Laos Geschichte, Wikipedia
- - - , 2018, L´histoire de Laos, Wikipédia



Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Adrian Rozei. La masă cu diavolul…

La masă cu diavolul…Postat în premieră la 15/03/2008 pe blogul autorului
În luna septembrie a anului trecut, am cunoscut din întâmplare, într-un sanatoriu din Paris, un domn de la care am aflat, vorbind vrute şi nevrute, că era evreu din Budapesta. Mai apoi, mi-a mărturisit că se născuse în Satu Mare, imediat după Primul Război Mondial. După ce am mai discutat câteva minute, mi-a venit deodată în minte o întrebare delicată: voiam să ştiu cum a scăpat din deportările masive care au avut loc în Ungaria, la sfârşitul războiului. A ezitat câteva clipe, după care m-a întrebat: “Ai timp să asculţi o istorie mai lungă?” Intrigat de această reacţie, i-am răspuns afirmativ. Descrierea evenimentelor pe care am auzit-o în continuare s-a desfăşurat de-a lungul a trei zile, câte o oră în fiecare zi. Mărturisesc că ceea ce am aflat atunci mi s-a părut atât de uimitor, ba chiar neverosimil, încât, după primul episod, am alergat să verific autenticitatea afirmaţiilor interlocutorului m…

Sergiu Simion. Afacerea "Meditatia Transcendentala" si Institutul de Cercetari Psihologice si Pedagogice din Bucuresti

duminică, 20 ianuarie 2019 Afacerea "Meditatia Transcendentala" si Institutul de Cercetari Psihologice si Pedagogice din Bucuresti " Mana care ne-a hranit poate fi si cea care ne va suci gâtul " Nassim Nicholas Taleb Lebada Neagra 1. Contextul general 2. Contactul cu "Meditatia Transcendentala" 3. Scenariul si regia unei diversiuni profesioniste 4. Aparenta unei proceduri stiintifice si o " fisa personala" cu conotatii politico-ideologice 5. Tehnica " Meditatiei Transcendentale" 6. Regizorii-actori, decorul si un ritual foarte straniu pentru acele vremuri 7. Invazia absurdului , violentei si patologiei in mediul studentesc 8. Contextul social si legaturile subterane cu sistemul 9. Declansarea anchetei 10. Represiunea la nivel de sistem 11. Reactia mediului universitar si a autoritatilor profesionale 12. Ecourile in spatiul social 13. Evolutia psihologiei dupa 1990 , primul semnal al incapsularii societatii romanesti si al preluarii controlului…